1. Generalitฤศi
1.1. Certificatul de garanศie reglementeazฤ acordarea garanศiei de conformitate, garanศiei pentru vicii ascunse ศi a garanศiei de bunฤ funcศionare, persoanelor fizice sau grupurilor de persoane fizice, denumite în continuare consumator, care acศioneazฤ în scopuri din afara activitฤศii lor comerciale, industriale sau de producศie, artizanale ori liberale.
1.2. Prin prezenta informare, EMPRIA SRL se obligฤ, fฤrฤ solicitarea unor costuri suplimentare, sฤ repare sau sฤ înlocuiascฤ produsul ori sฤ restituie preลฃul plฤtit de consumator, în urmฤtoarele cazuri:
- în cazul în care produsul nu corespunde condiลฃiilor enunลฃate în declaraลฃiile referitoare la garanลฃie sau în publicitatea aferentฤ (garanศia de conformitate);
- în cazul existenศei unor vicii ascunse (garanศia pentru vicii ascunse);
- în cazul apariศiei unei defecศiuni în termenul de garanศie (garanศia de bunฤ funcศionare).
2. Termene de garanศie
2.1. Produsele, în funcศie de natura acestora au termen de garanศie începând de la 3 (trei) luni pânฤ la 2 (doi) ani calculat de la data livrฤrii produsului.
2.2. Pentru produsele a cฤror duratฤ medie de utilizare este mai micฤ de 2 ani, teremenul de garanศie se reduce la aceastฤ duratฤ.
2.3. Produsele recondiศionate sau resigilate au termen de garanศie 1 (un) an calculat de la data livrฤrii produsului.
2.4. În cazul garanศiei pentru lipsa conformitฤศii produselor, Consumatorul trebuie sฤ informeze vânzฤtorul despre lipsa de conformitate în termen de 2 (douฤ) luni de la data la care a constatat-o.
2.5. În cazul garanศiei pentru vicii ascunse, în conformitate cu dispoziศiile art. 16 ind. 1 Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor si garanศiile asociate acestora ศi ale art. 12 din Ordonanศa nr. 21/1992 privind protecศia consumatorilor, ambele cu modificฤrile si completฤrile ulterioare, consumatorul poate pretinde remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite potrivit scopului pentru care au fost realizate, ca urmare a unor vicii ascunse apฤrute pe durata medie de utilizare a acestora, chiar ศi dupฤ expirarea termenelor mai sus indicate. În condiศiile art. 1709 al. 1 Cod civil, cumpฤrฤtorul care a descoperit viciile ascunse ale produsului este obligat sฤ le aducฤ la cunoศtinศa vânzฤtorului într-un termen rezonabil, sub sancศiunea decฤderii din dreptul de a cere rezoluศiunea contractului. Atunci când viciul apare în mod gradual, termenul de aducere la cunoศtinศa vînzฤtorului a viciilor ascunse începe sฤ curgฤ din ziua în care cumpฤrฤtorul îศi dฤ seama de gravitatea ศi întinderea viciului.
3. Drepturile consumatorului
3.1. Drepturile consumatorului sunt cele prevฤzute de Legea nr. 449/2003, în Ordonanศa nr. 21/1992 ศi în Ordonanศa de urgenศฤ nr. 34/2014.
Consumatorul are în principal urmฤtoarele drepturi:
- de a fi protejat împotriva riscului de a achiziลฃiona un produs sau de a i se presta un serviciu care ar putea sฤ îi prejudicieze viaลฃa, sฤnฤtatea sau securitatea;
- de a fi informat complet, corect ศi precis asupra caracteristicilor esenลฃiale ale produselor ศi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptฤ în legฤturฤ cu acestea sฤ corespundฤ cât mai bine nevoilor sale, precum ศi de a fi educat în calitatea sa de consumator;
- în cazul lipsei conformitฤลฃii consumatorul are dreptul de a solicita vânzฤtorului sฤ i se aducฤ produsul la conformitate, fฤrฤ platฤ, prin reparare sau înlocuire, conform art. 11 din Legea nr. 449/2003, sau sฤ beneficieze de reducerea corespunzฤtoare a preลฃului ori de rezoluลฃiunea contractului privind acest produs. Noลฃiunea fฤrฤ platฤ, prevฤzutฤ la art. 10 ศi 11, se referฤ la toate costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile poศtale, de transport, manipulare, diagnosticare, expertizare, demontare, montare, manoperฤ, materiale utilizate ศi ambalare.
- în cazul lipsei conformitฤลฃii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzฤtorului în primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita înlocuirea produsului, în fiecare caz fฤrฤ platฤ, cu excepลฃia situaลฃiei în care mฤsura este imposibilฤ sau disproporลฃionatฤ;
- consumatorul poate solicita o reducere corespunzฤtoare a preลฃului sau rezoluลฃiunea contractului în oricare dintre urmฤtoarele cazuri: a) dacฤ nu beneficiazฤ nici de repararea, nici de înlocuirea produsului, b) dacฤ vânzฤtorul nu a luat mฤsura reparatorie într-o perioadฤ de timp rezonabilฤ, c) dacฤ vânzฤtorul nu a luat mฤsura reparatorie, conform art. 11 alin. (4) din Lega nr. 449/2003, fฤrฤ inconveniente semnificative pentru consumator. Consumatorul nu este îndreptฤลฃit sฤ solicite rezoluลฃiunea contractului dacฤ lipsa conformitฤลฃii este minorฤ.
- în cazul lipsei conformitฤtii orice reparare sau înlocuire sฤ fie fฤcutฤ în cadrul unei perioade rezonabile de timp stabilita de comun acord conform legii, care nu poate fi mai mare de 15 zile calendaristice de la data la care cumpฤrฤtorul dupฤ caz, fie a adus la cunoศtinลฃa vânzฤtorului lipsa de conformitate a produsului, fie a predat produsul vânzฤtorului ori persoanei desemnate de acesta pe baza unui document de predare-preluare;
3.2. Prezentul certificat de garanศie nu afecteazฤ drepturile consumatorului conferite prin Legea nr. 449/2003, prin Ordonanศa nr. 21/1992 ศi prin Ordonanศa de urgenศฤ nr. 34/2014.
4. Modalitฤศi de asigurare a garanศiei. Termenul de reparare sau înlocuire a produselor
4.1. Consumatorul va înศtiinศa de existenศa unui caz de garanศie pe vânzฤtorul final al produselor - EMPRIA SRL prin e-mail la adresa: comenzi@empria.ro sau la numฤrul de telefon: 0371.230.387. Totodatฤ, Consumatorul va returna produsul în cazul în care reclamฤ un caz de garanศie. Produsele returnate vor fi ambalate în mod corespunzฤtor, astfel încât starea produselor sฤ nu se deterioreze cu ocazia returului acestora. Produsele returnate vor fi însoศite de urmฤtoarele documente: a) copie dupฤ factura/bonul fiscal de cumpฤrare; b) prezentul certificat de garanศie în original, completat si semnat (în cazul produselor de folosinศฤ îndelungatฤ).
4.2. În cazul în care reclamaศia prin care se invocฤ lipsa conformitฤศii ori prin care se invocฤ defecศiuni ale produsului este justificatฤ, EMPRIA SRL se obligฤ la repararea sau, dupฤ caz, la înlocuirea produsului în termen de 15 zile calendaristice de la data la care cumpฤrฤtorul, dupฤ caz, fie a adus la cunoศtinลฃa vânzฤtorului lipsa de conformitate a produsului, fie a predat produsul vânzฤtorului ori persoanei desemnate de acesta pe baza unui document de predare-preluare, conform art. 11 al. 4 din Legea nr. 449/2003. În cazul în care reclamaศia este justificatฤ ศi nu este posibilฤ nici repararea ศi nici înlocuire produsului, EMPRIA SRL se obligฤ la restituirea preศului încasat.
4.3. În cazul în care consumatorul pretinde remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite potrivit scopului pentru care au fost realizate, ca urmare a unor vicii ascunse apฤrute pe durata medie de utilizare a acestora, termenul de 15 zile curge de la data finalizฤrii expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru.
4.4. Cu excepศia garanศiei legale de conformitate, în cazul cฤreia se aplicฤ dispoziศiile art. 10-12 din Legea nr. 449/12.11.2003, garanศia acoperฤ cel mult valoarea preศului de achiziศie plฤtit de cฤtre consumator pentru produsele reclamate.
4.5. În cazul în care reclamaศia este nejustificatฤ, cheltuielile detaliate la art. 12 din Legea nr. 449/2003, vor fi suportate de consumator.
5. Condiศii normale de montare, utilizare ศi pฤstrare a produselor
5.1. Pentru a beneficia de garanศie trebuie respectate cerinศele referitoare la corecta montare, utilizare ศi pฤstrare a produselor indicate de producฤtor în instrucศiunile care însoศesc produsele.
6. Situaศii care exclud acordarea garanศiei sau duc la pierderea garanศiei produselor
6.1. Situaศii generale:
a) orice produs care nu a fost comercializat de EMPRIA SRL;
b) nerespectarea condiศiilor normale de montare, utilizare ศi pฤstrare a produsului indicate de producฤtorul produsului;
c) lipsa documentelor conform paragrafului 4.1 sau dacฤ informaศiile conศinute în acestea sunt greศite, incomplete sau ilizibile;
d) consumatorul a prezentat date greศite/eronate pentru identificarea produselor;
e) daca produsul a suferit avarii sub acศiunea unor factori externi de orice naturฤ (ศocuri termice, electrice, mecanice, factori atmosferici etc.) ศi aceste avarii au avut legฤturฤ de cauzalitate cu deficienศele constatate la produsul care face obiectul garanศiei;
f) daca produsul a fost folosit în alte scopuri decât cele prevฤzute de catre producator sau a fost exploatat excesiv ori a fost folosit în activitฤศi comerciale sau altฤ activitate lucrativฤ cu caracter de regularitate;
g) dacฤ în vederea montฤrii produsului au fost efectuate instalฤri neautorizate de echipamente/accesorii;
h) deteriorฤri/distrugeri apฤrute din cauza transportului, manipulฤrii, depozitฤrii, pฤstrฤrii, utilizฤrii sau exploatฤrii necorespunzฤtoare a produselor, ori din cauza apropierii acestora de surse de cฤldurฤ, sau a contactului acestora cu produse chimice agresive etc.;
i) în situaศia în care produsele sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpฤrare pentru cฤ:
- i) corespund descrierii fฤcute de vânzฤtor ศi au aceleaศi calitฤลฃi ca ศi produsele pe care vânzฤtorul le-a prezentat consumatorului ca mostrฤ sau model;
- ii) corespund oricฤrui scop specific solicitat de cฤtre consumator, scop fฤcut cunoscut vânzฤtorului ศi acceptat de acesta la încheierea contractului de vânzare-cumpฤrare;
- iii) corespund scopurilor pentru care sunt utilizate în mod normal produsele de acelaศi tip;
- iv) fiind de acelaศi tip, prezintฤ parametri de calitate ศi performanลฃe normale, la care consumatorul se poate aศtepta în mod rezonabil, date fiind natura produsului ศi declaraลฃiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, fฤcute de vânzฤtor, de producฤtor sau de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului.
6.2. Situaศii cauzate de folosirea, întreศinerea, pฤstrarea necorespunzฤtoare a produsului sau de suportul pe care este montat produsul:
a) produsele au fost uzate/deteriorate/consumate ca urmare a utilizฤrii acestora în alte scopuri sau pe alte suprafeศe decât cele pentru care au fost fabricate;
b) demontarea produselor în pฤrศi componente sau subansamble, precum ศi deteriorarea sigililor, unde este cazul;
c) nerespectarea condiศiilor de întreศinere a produsului;
d) exploatarea necorespunzฤtoare prin: nerespectarea indicaศiilor prezente în manualul de instrucศiuni sau descrierea produsului privind greutatea maxima suportata ori a altor condiศii de manipulare ศi întreศinere;
e) prezenศa mizeriei, a impuritฤtilor, a corpurilor strฤine, a prafului etc. în zonele de funcศionare a produselor;
f) folosirea sau pฤstrarea bunului a fost fฤcutฤ în mod nepotrivit, prin nerespectarea instrucศiunilor scrise care i-au fost comunicate de vânzฤtor;
g) produsul a fost montat împreunฤ cu produse conexe uzate, defecte, modificate etc.;
h) produsul prezinta urme de lovituri, ศocuri mecanice, zgârieturi, rupturi, fisuri etc. cauzate de montajul, instalarea, repararea ศi/sau punerea în funcศiune necorespunzฤtoare a produsului;
i) uzura sau defectul se datoreazฤ suprasolicitฤrii, întreศinerii sau reglajelor necorespunzฤtoare, intervenศiilor neautorizate efectuate asupra produsului în perioada de garanศie a acestuia.
Conform OG21/1992 vanzatorul este obligat sa-i furnizeze consumatorului: certificat de garantie (doar pentru produsele de folosinta indelungata), manual de instructiuni/utilizare.